01 Introductie

Wie kent het niet? Samen met vrienden/familie een film gaan kijken, maar je kunt het niet eens worden over welke film. Dit probleem zag ik vaker om mij heen en ben op zoek gegaan naar een digitaal product dat hierbij kan helpen. Al gauw kwam ik erachter dat hiervoor geen simpele tool bestaat, dus wilde ik aan de slag gaan met een eigen concept als oplossing voor dit probleem.

Userstory

"Als film liefhebber wil ik snel en simpel een film kunnen uitzoeken met mijn vrienden of familie, zodat wij allemaal van een leuke film kunnen genieten zonder dat dit veel moeite kost."

02 Van concept naar design

Dit idee heb ik bedacht toen Netflix steeds groter en groter begon te worden in Nederland. Ik ben gestart met een gebruikersonderzoek bij studenten in mijn omgeving naar verbeterpunten rondom streamingdiensten. Uit dit onderzoek bleek dat meerdere respondenten vaker ervaarde dat zij niet konden kiezen uit films/series op streamingdiensten. Vanuit dit startpunt heb ik een concept bedacht dat dit probleem oplost.

Het concept is dat de gebruiker door middel van filmtitels stemmen uitdeelt aan bepaalde films, waardoor uiteindelijk het aanbod steeds persoonlijker wordt. Om dit met een groep te kunnen doen, kan de gebruiker accounts van zijn/haar vrienden toevoegen en zijn er uiteindelijk steeds meer overeenkomsten binnen de groep gebruikers. Dit zijn de films die iedereen een stem heeft gegeven. Door middel van een onderzoek kwam ik op de designtrend van glassmorphism, waar het ontwerp van de app op is gebaseerd.