01 Introductie

Telfort was een provider die fungeerde als een dochterbedrijf van KPN. Tijdens mijn stage bij Telfort Online kreeg ik de opdracht om een onderzoek te starten in de personalisatie op de website. Om precies te zijn moest ik onderzoeken hoe mensen zich gedragen op verschillende pagina's op de website en hoe personalisaties hen hierin stuurt.

De reden voor dit onderzoek was omdat Telfort steeds vaker personalisaties op verschillende pagina's op de website wilde gaan gebruiken. Deze personalisatie werd toegepast zodra de gebruiker was ingelogd. Dit wilden zij naar een hoger niveau tillen met behulp van mijn onderzoek.

Userstory

"Als gebruiker van de Telfort website wil ik een gepersonaliseerde website, zodat ik sneller en makkelijker kan vinden wat ik zoek."

02 Het concept

Om te beginnen heb ik als eerst vele userjourney's bekeken vanuit de website om erachter te komen welke pagina's meer personalisatie nodig hadden. Uiteindelijk kwam ik tot de conclusie dat er veel mensen zijn die direct naar een bepaald toestel gaan zoeken (op basis van merk). Deze conclusie heb ik getrokken aan de hand van interviews met klanten en customer journey's. Ik wilde ervoor zorgen dat de pagina met alle toestellen meer verbonden zou worden met de eindgebruiker. Om een beter beeld te krijgen van de klanten en gebruikers van de website, heb ik op basis van de interviews en customer journey's een drietal persona's gemaakt die deze hele doelgroep overkoepelen.






02 Van concept naar design

Het concept dat uit verschillende onderzoeken gevormd is, is een personalisatie van banners op de website. Deze wordt aangepast op het huidige toestel dat de klant heeft bij zijn/haar abonnement. Van dit toestel wordt de nieuwste variant weergegeven met een verlengaanbod. Als een klant geen toestel heeft, wordt de banner aangepast zodra de gebruiker een merk heeft gekozen in de filter. Dit, om ervoor te zorgen dat aanbiedingen bij het verlengen van een abonnement sneller gezien worden. Dit zal resulteren in een hogere conversie per bezoeker. De designs voor het concept zijn banners die toegepast kunnen worden op meerdere plaatsen op de website. Uiteindelijk heb ik de banners niet kunnen testen, omdat ik vanuit mijn functie geen bevoegdheid had om deze live te zetten.