01 Introductie

Met meer dan 8 miljoen gebruikers is NU.nl het grootste online nieuwsplatform van Nederland. Tijdens mijn stage bij dit bedrijf kreeg ik de opdracht om naast mijn afstudeerproject de themapagina's onder de loep te nemen. Dit zijn de pagina's die algemene informatie geven over veelbekeken onderwerpen zoals Songfestival, coronavirus en Formule 1.

Userstory

"Als gebruiker van NU.nl wil ik makkelijk en snel door nieuws en informatie over belangrijke onderwerpen navigeren zodat ik niet lang hoef te zoeken naar de voor mij interessante informatie."

02 Van concept naar design

Toen ik deze opdracht ontving van de opdrachtgever, ben ik als eerst gaan onderzoeken wat het gedrag precies is van de gebruikers op deze pagina's van NU.nl en hiervan customer journeys op te stellen. Om hierachter te komen, heb ik een enquête laten inschieten op deze pagina's met een aantal korte vragen aan de gebruiker. Uit dit onderzoek bleek dat gebruikers hier met name komen voor informatie en nieuws over het onderwerp te vergaren. Echter, vonden zij dat de pagina's vooral uit veel tekst bestond waardoor zoeken naar de juiste informatie vaak saai en vermoeiend was. Om dit probleem aan te pakken, wilde ik ervoor zorgen dat de informatie behapbaarder en beter te vinden werd.

Door middel van brainstorming met de andere medewerkers, context mapping en een trendonderzoek ontstond het idee dit te doen door middel van stories. Deze stories zijn onderverdeeld in onderwerpen die voor elke themapagina van toepassing zijn. Uiteindelijk heb ik dit idee kunnen omzetten in een digitaal design dat op de gebruiker is afgestemd.